De Omdenker aan het woord - Van Pont tot Park

Gepubliceerd op 24 januari 2025 om 09:00

Parkeren en verkeersluw
Als de huidige weg voor verkeer voor een deel van de “Lang en Nieuwstraat” ondergronds dan wel ondertunneld wordt en daarbij ook de parkeerplaatsen ondergronds komen, dan wordt er een autovrij centrum gecreëerd. Daarboven kan dan een geheel nieuw maar veel nuttiger centrum gecreëerd worden met nieuwe 4 laags appartementencomplexen en nieuwe winkelruimtes op de begane grond (niet 3 hoog met een kap maar 4 hoog met een slim dak) op eigen gemeente grond, zo is de gemeente niet afhankelijk van woningbouw organisaties die niet meer willen/kunnen slopen om nieuw te bouwen.
Aan de zijde van de huidige bestaande woningen zou bovengronds een mooi fietspad kunnen komen in een autovrij centrum aangekleed met groen. Een geweldige combinatie die het “Rauw aan Zee” verder doortrekt en mogelijkheden schept mits afgestapt wordt van Dudok doortrekken maar in plaats daarvan huidige Dudok met nieuwe en andere concepten mixen. Rauw aan zee! Deze ondergrondse weg met de vele parkeeroplossingen die dit kan bieden en een autovrij centrum kan lopen vanaf de Spaarnestraat tot het Plein 1945 (ter hoogte van Grand Café Staal), dan blijft plein 1945 met horeca mooi in zicht. Er kunnen leuke gezellige terrassen geplaatst worden in het autovrije centrum, met op de begane grond een verruiming van nieuwe winkels, zo wordt het centrum van IJmuiden toch nog eens gezellig en aantrekkelijk. Bushaltes komen dan bovengronds bij het Velserhof en Plein 1945 i.p.v. bij de Hema. Het winkelcentra wordt vergroot, eventueel gedeeltelijk overdekt met atriums. Ook een gezondheidscentrum met spoedpost toevoegen zou tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Bovenop de appartementen kan een “dakpark” geplaatst worden voor een groene beleving, desnoods met loopbruggen van het ene gebouw naar het andere, als afwisseling kunnen hier op het dak ook ruimten zoals glazen kassen etc. geplaatst worden voor bijvoorbeeld expositie ruimten, bibliotheek, VVV, informatie, Pieter Vermeulen Museum, speelplaatsen, bijeenkomst centrum en andere nuttige ruimten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
In het winkel centrum ruimte houden voor de (wekelijkse) markt en/of overige braderieën, eventueel langs het nieuwe fietspad voor gemakkelijke aan-/afvoer van de markt zelf. Dan kan ook achter de huidige Hema de parkeerplaats vrijkomen voor nieuwe appartementen.
Voorbeeld woningen boven winkels in nieuwe situatie tegenover een bestaande situatie, het is gewoon mogelijk.

De kopgevels van de appartementen (boven de inrit en uitrit van de ondergrondse weg en de parkeergarage) zouden aangekleed kunnen worden met niet de Zaanse huisjes maar in plaats daarvan gestapelde strandhuisjes uitgebeeld. Een prachtige eyecatcher tussen allerlei gebouwen welke nu steeds saaier worden door weinig uitdagingen in de architectuur die het stedelijk plan nu biedt.

OUT OF THE BOX THINKING!

Kortom:
- Geen hubs maar parkeren onder het centrum biedt vele mogelijkheden en oplossingen.
- Centrum autoluw maken door weg onder het centrum door te maken (ondertunnelen).
- Woningbedrijf niet slopen maar renoveren, geen onnodige volksverhuizingen.
- Gemeente niet afhankelijk zijn van Woningcorporaties maar eigen grond gebruiken met veel meer mogelijkheden, in dit geval het midden gedeelte van de Lang- en Nieuwstraat, nu echt herstructureren, huidige blijft staan, dat scheelt vele verhuizingen.
- Verkeersproblemen in de flanken worden hiermee voorkomen.
- Toevoeging spoedpost, warmtenet, etc. wordt hiermee ook mogelijk gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Uw omdenker en denktank.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.